S'pura yang sarankan kriteria 'baru' tentukan awal bulan Islam. Ini penjelasan lanjut pakar.

Astro lounge on falak syarie, astro programmes and stargazing activities etc. Supported by Brunei National Outreach Coordinator, IAU OAO
Post Reply
User avatar
hazarry
Posts: 123
Joined: Mon Jul 19, 2021 10:27 pm

S'pura yang sarankan kriteria 'baru' tentukan awal bulan Islam. Ini penjelasan lanjut pakar.

Post by hazarry »

21/10/2021 22:26Update: 22/10/2021 0:31

Oleh: AFIQAH HUSSAIN, MEDIACORP

SINGAPURA: Kriteria baru menentukan anak bulan Hari Raya yang akan mula digunakan di Singapura, Malaysia, Indonesia dan Brunei pada tahun 2022, sebenarnya diusulkan oleh Singapura sendiri.

Ia diusulkan menerusi Majlis Agama Malaysia, Brunei, Indonesia dan Singapura (MABIMS). Demikian dedah pakar ilmu falak tempatan yang juga Anggota Bersekutu Jawatankuasa Fatwa MUIS, Ustaz Dr Firdaus Yahya.

Pada Khamis (21 Okt), MUIS memaklumkan bahawa tarikh Hari Raya Puasa dan Hari Raya Haji masing-masing ditukar kepada 3 Mei dan 10 Julai. Pengumuman itu dilakukan kira-kira enam bulan selepas Kementerian Tenaga Manusia (MOM) mewartakan 2 Mei dan 9 Julai sebagai Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha.

Menurut MUIS, perubahan tarikh berkenaan berlaku kerana kriteria menentukan anak bulan disemak semula. Badan-badan penguasa Islam tertinggi Brunei, Indonesia, Malaysia dan Singapura sudah sebulat suara sepakat menggunakan kriteria yang 'baru' itu.

Sila baca https://berita.mediacorp.sg/mobilem/sin ... 68410.html
Post Reply